Justere organissasjonsseilene
Norge er en sjøfartsnasjon, men hva kan vi lære av sjømenn som navigerer i farlig farvann som ofte krever ny kurs? Har dette overføringsverdi til endringsledelse?

Utfordringen
Forestill deg at du er kaptein på en fullrigger. Du har plottet inn en kurs, og da er det behagelig å la autopiloten holde kursen. Da midt i Nordishavet dukker det opp et isfjell. Det må raskt foretas en unnamanøver for å unngå forlis.
Det er i alles sin interesse å unngå en slik katastrofe.
Endringer
Din rolle som kaptein blir å gi tydelige ordrer og formidle unnamanøveren og kursendringen til hele mannskapet. Besetningen må kunne føle seg trygge på dine ordrer. Det er i alle interesse å unngå kollisjoner med isfjell på åpent hav.
Overførinsverdi
Hvordan kan vi overføre en slik tankegang til egen ledelse?
Det er ikke så enkelt som bare å adoptere sjøfarten sine strenge kommandolinjer. Det blir lite motiverende for arbeidsstaben.
Det er naturlig å føle frustrasjon for forandringer fordi hjernen er rigget til å tolke variasjoner i miljøet som en trussel. Kan vi ufarliggjøre denne trusselen gjennom aktiv deltakelse? Uventede forandringer i livet skaper stress og en ubalanse i komfortsonen.
Kommunikasjon
Gi klare og tydelige beskjeder, og sørg for at de er forståelige. Unngå feiltolkninger, tvil og usikkerhet. Bruk tid og ressurser på å skape et solid fundament og bygg tillit.
Inkludering
Sett mennesket i sentrum. Hele arbeidsstaben bør føle at de har en plass og betydning i organisasjonen. En medarbeidersamtale kan avduke hvilke ressurser den ansatte har og kan bidra med, men det kreves at det lyttes aktivt. Er det ikke mer motiverende å høre hvordan vi sammen kan nå et mål, enn «innen X skal du…»? Inkludering og medvirkning av ansatte er avgjørende for suksess. Gi ansatte konkrete ansvarsområder som de kan føle eierskap over. Eierskapet styrker bare tilliten til deg som leder. Det viser at du har tiltro til de ansatte. Din oppgave som leder er å stake ut en retning, gi nødvendig opplæring og støtte underveis for å oppnå suksess. Sats på kompetanse, samspill, inkludering, involvering og medvirkning der alle er innforstått med med hvilke oppgaver som må løses for å nå målet. Kommunikasjon av behovet er og blir viktig. Tvil og usikkerhet skaper rom for tankevirus og endringsmotvilje.
Gammel vane er ubehagelig å endre. Når diagnosen er endringsmotvilje, finner vi symptomer som frykt for fremtiden, og å havne utenfor komfortsonen og miste trygghetsfølelsen. Dette kommer gjerne av mangel på kunnskap og forståelse, og det kan heldigvis behandles.
Skreddersøm
Det eksisterer dessverre ingen smørbrødliste («One size fits all») til endringsledelse. Enhver organisasjon har sine utfordringer som krever egne løsninger. Jeg ønsker bare å skape noen perspektiver og refleksjoner til ettertanke.